Translate

niedziela, 16 marca 2014

Polskie zabawy - część 1


Zabawy zamieszczono na You Tube:


http://youtu.be/cjVPjJpgJLo


Zabawa „Lisek”



Wybieramy z wszystkich dzieci jedno , które będzie liskiem. Pozostałe dzieci siedzą w kole, blisko siebie z rękami wyciągniętymi z tyłu. Dziecko będące liskiem ma w dłoniach klocek lub woreczek i chodzi wokół koła przy wierszu, które mówią dzieci w kole:

„Chodzi lisek koło drogi,

Cichuteńko stawia nogi

Cichuteńko się zakrada

Nic nikomu nie powiada

Chodzi lisek koło drogi

Cichuteńko stawia nogi

Lis, lis ogon ma

Nie wiadomo, komu da”

Dziecko będące liskiem daje klocek w dłonie innego. Dziecko, które otrzyma klocek ma za zadanie dogonić biegnąc za uciekającym liskiem. Ten z kolei musi usiąść na miejscu „nowego liska” tak, aby ten go nie złapał. Jeżeli złapie „starego liska”, ten wchodzi do środka koła. Zabawę powtarzamy.








Berek w okręgu


 Dwoje uczniów goni jeden drugiego. Pozostali uczniowie stoją ustawieni  dwójkami, jeden za drugim, twarzą do środka okręgu. Osoba , którą gonimy, musi stanąć przed którąś dwójką , plecami do nich. Ostatnia , trzecia osoba ucieka przed goniącym i sytuacja się powtarza. Jeżeli dziecko zostanie złapane, to ono goni.








Tor przeszkód                
- zabawa bieżna

Forma pracy: grupowa

Czynności ucznia:

Klasa podzielona na dwa zespoły. Uczniowie siedzą w szeregu, jeden za drugim. Przed każdym szeregiem tor przeszkód złożony z następujących części:

- skok obunóż przez piłkę

- bieg na czworaka wzdłuż rozłożonej żółtej wstęgi

- przejście przez szarfę od dołu

- dotknięcie stojącego palika

- powrót do drużyny biegiem z wysokim unoszeniem kolan.


Prawie berek
-zabawa energetyzująca
Forma pracy: grupowa, indywidualna
Ćwiczący tworzą koło, dwie osoby posiadają piłkę. Stojąc na obwodzie koła, podają sobie piłkę, kozłując. Dwie osoby stojące w środku koła starają się przechwycić piłki aby zająć miejsce w kole.

 

Sprawni w kozłowaniu
Forma pracy: grupowa, indywidualna
Klasa podzielona na dwa zespoły. Uczniowie stoją w szeregu, jeden za drugim. Przed każdym szeregiem punkt startowy.  Na sygnał nauczyciela pierwsze osoby z grup zaczynają kozłować, przemierzając określony odcinek. Wygrywa zespół, który najszybciej wykona zadanie.










„Murarz”


Z wszystkich dzieci wybieramy 3 dzieci: Jedno będzie murarzem, pozostałych 2 będzie cegiełkami: „Cegiełki stawiamy po przeciwnej stronie. Pomiędzy cegiełkami na środku stoi murarz. Pozostałe dzieci są cegiełkami, przechodzą na jedną stronę. Na umówiony sygnał, np. gwizdek, wszystkie „cegiełki” przebiegają między murkami. Zadaniem „murarza” jest łapanie „cegiełek-dzieci”, które dokłada do pierwszych cegiełek – buduje mur. Kiedy zostaje 3 dzieci niezłapanych, zaczynamy zabawę od nowa.


"Wiewiórki do dziupli"

Uczniowie stoją w dwójkach i biorą się za ręce. Jest to dziupla wiewiórki.  Do środka wchodzi trzecie dziecko. Poza dziuplą zostaje 1 lub 2 wiewiórki. Na sygnał lub hasło: wiewiórki na spacer- dzieci wybiegają z dziupli. Rozbiegają się po sali. Na hasło: wiewiórki do domu, dzieci wbiegają do wolnej dziupli. Zabawa polega na znalezieniu wolnego miejsca w dziupli.  Po 2-3 kolejkach, dzieci wymieniają się miejscami i wiewiórką zostaje inne dziecko. Zabawa trwa do momentu, aż wszystkie dzieci będą brały udział w zabawie.